10 NATUURLIJKE RUSTGEVERS OP EEN RIJTJE

18-09-2016 17:41

 

1) Passiebloem (Passiflora incarnata)

Passiebloem werkt uitstekend als een natuurlijke rustgever in het geval van stress en het heeft ook een gunstige invloed op de nachtrust.

2) Bach heeft Rescue Remedy

Te gebruiken in tijden van acute emotionele stress. Is echt bedoeld als EHBO tegen stress en panieksituaties.

3) Motherwort of 'Hartgespan' (Leonurus cardiaca)

Dit kruid heeft vrij snel een heel rustgevende werking op je gestel. Als je je angstig voelt en opgejaagd, en je wil als het ware weglopen van de spanningen van de wereld en je ergens verstoppen, neem dan hartgespan.

4) Gaba

Heeft een kalmerend effect op het brein en is het antwoord van de natuur op synthetische zware middelen als Valium en Xanax. Het is in feite een neurotransmitter die we in ons lichaam zelf aanmaken, maar omdat het zulke goede stressblokkerende en angstwerende effecten heeft, kan je het sinds een paar jaar ook in natuurlijke supplementvorm kopen.

5) Haver (Avena sativa)

Als je zenuwstelsel het te zwaar te verduren heeft door een te grote belasting, zoals een toegenomen verantwoordelijkheid, een nieuwe job die eigenlijk te hoog gegrepen is, problemen in je relatie... Met andere woorden: als je het gevoel hebt dat de lont aan beide kanten zo hard aan het doorbranden is, dat je het niet lang meer zal trekken en je emotioneel evenwicht zal verliezen. Vooral bij mensen die de neiging hebben zichzelf letterlijk ziek te maken door de stress en die daardoor ook allerlei lichamelijke kwalen krijgen (zoals darmproblemen, hartkloppingen, hoge of juiste lage bloeddruk) werkt het heel goed. Bonus: je gaat er na een tijd ook weer rustiger van slapen.

6) Valeriaan

Wordt al sinds mensenheugenis gebruikt als een middel tegen slapeloosheid, maar het kan perfect ingezet worden bij angstaanvallen, mentale onrust, stress en stressgerelateerde hoofdpijnen. Eén klein minpuntje: als je leverproblemen hebt, neem je het best geen valeriaan, en ook met alcohol interfereert het niet goed.

7) Citroenmelisse (Melissa officinalis)

Heilzaam bij mensen die al een lange tijd het gevoel hebben 'geen plezier meer te hebben in het leven'. Ze voelen zich niet noodzakelijk depressief, eerder een beetje down en futloos. Of ze zijn zo onder de indruk van alle gebeurtenissen die hen op het moment overkomen, dat ze letterlijk verlamd geraken van de stress.

8) Ginseng

Ginseng brengt je bloeddruk en suikergehalte weer tot aanvaardbare hoogten en laat je bijnieren optimaal werken.

9) Magnesium

Een echt werkpaard op cellulair niveau is magnesium, en het heeft zowel een invloed op je humeur (en dus je sombere stemmingen) als op de verwijding van bloedvaten en de stabilisatie van cellen, die dus voor meer energie zullen zorgen. Overigens is het ook niet verwonderlijk dat er zoveel magnesium zit in (donkere) chocolade, waar we precies op moeilijke momenten zo'n ongelofelijke zin in hebben.

10) Vitamine B-complex

Een volgende goede stap in het zelf-stress-management: vitaminen van het B-complex! Essentieel om op een goede manier je zenuwen te kalmeren en je tegelijk energiek te blijven voelen. Je neurotransmitters - stoffen in je hersenen die voor een goede uitwisseling tussen zenuwcellen zorgen - geraken er perfect door in evenwicht.

Bron. goedgevoel.be