14 WETENSCHAPPELIJKE BEWIJZEN DAT MEDITEREN GEZOND IS

12-07-2017 14:07

 

28-08-2016 00:00

Meditatie

Klik op de foto voor een
vermelding van de copyrights


 

Wat doet mediteren met je volgens de wetenschap?

Werkt tegen veroudering van de hersenen
Mensen die regelmatig aan meditatie doen, hebben op oudere leeftijd meetbaar meer grijze stof (1). De grijze stof zorgt ervoor dat onze hersenen informatie kan verwerken. Al eerder was aangetoond dat mediteren tot meer grijze stof leidt . Eén onderzoek toonde aan dat hoe meer grijze stof iemand heeft, hoe minder zelfzuchtig deze persoon is (2).

Versterkt je immuunsysteem
Onderzoek toont aan dat 8 weken lang mediteren je immuunsysteem positief beïnvloeden (3). Er werd een grote stijging van het aantal antistoffen tegen virussen gevonden.

Vermindert pijn
Door slechts 4 dagen 20 minuten te mediteren, kun je pijn behoorlijk verminderen (4). Als je verder op het pad van mediteren bent, kun je zelfs nóg betere resultaten behalen. In dit onderzoek zijn aardig wat hersenscans gemaakt om tot deze conclusie te komen.

Vermindert ontstekingen
Meerdere onderzoeken tonen aan dat ontstekingen op celniveau verminderen door dagelijks te mediteren (5) (6) (7). De onderzoekers namen ook waar dat mensen zich door meditatie minder snel eenzaam voelden.

Maakt je positiever
Door te mediteren, krijg je positievere emoties (8). Hoe meer je met de jaren mediteert, hoe positiever je emoties worden.

Vermindert depressies
Door te mediteren, kunnen depressieve gevoelens tot het verleden behoren (9). Door meditatie hebben proefpersonen ook minder last van het herkauwen van gedachtes waardoor ze ook sneller uit een negatieve spiraal komen.

Vermindert angsten
eerdere onderzoeken tonen aan dat meditatie positief werkt als je geplaagd wordt door angsten (10) (11). Zelfs een 3 jarig onderzoek concludeerde dat meditatie een lange termijn effect kan hebben, waardoor je angst blijvend op afstand blijft (12).

Vermindert stress
Door te mediteren vermindert je stress volgens onderzoek (13). Ook mensen met de ziekte kanker kregen door meditatie duidelijker verlichting en ervoeren minder stress (14). Mensen die regelmatig mediteren hebben duidelijk minder van het stresshormoon cortisol in het bloed (15). De bewijzen waren zo overtuigend dat mediteren volgens de onderzoekers eigenlijk tot de standaard behandeling zou moeten horen.

Verbetert je sociale leven
Door te mediteren verminder je sociale isolatie (16). Door meditatie neemt het gevoel van verbondenheid met je medemens duidelijk toe.

Compassie neemt toe
Het medeleven met de medebewoners op deze aarde neemt volgens onderzoek behoorlijk toe (17). Ook het altruïsme neemt toe (18).

Je hippocampus wordt groter
Volgens onderzoek groeit de hippocampus in de hersenen door te mediteren (19). De hippocampus is verantwoordelijk voor het onthouden van informatie.

Je corticale gebieden in het brein worden dikker
Op scans is zichtbaar dat door meditatie je hersenen veranderen. Vooral de gebieden die verantwoordelijk zijn voor het waarnemen, cognitie en emotionele verwerking nemen door meditatie sterk toe (20).

Verbetert je concentratie
Door te mediteren blijk je volgens meerdere onderzoeken veel beter in staat de aandacht vast te houden (21) (22).

Minder slaap nodig
Volgens onderzoek heb je door te mediteren minder slaap nodig (23). Kennelijk reset het brein zich tijdens de meditatie.

Het leuke is dat mediteren eigenlijk niks hoeft te kosten. Als je het wil leren zijn er tal van boeken of filmpjes over. Zelf heb ik een meditatiecursus gedaan bij een boeddhistische tempel. Ik vind het prettig om aan de hand genomen te worden. In het begin vond ik 5 minuten al erg veel, maar door met anderen te mediteren, raak je sneller gewend aan een paar uur meditatie. Het gevoel dat je hebt na zo’n meditatie kan ik niet uitleggen in een blog. Dat zal je echt zelf moeten ervaren… (Bron: aHealthylife.nl)

T