AFVALLEN? EET NATUURLIJK?

14-04-2015 18:15

Gezonder leven en eten is een ‘must’ voor mensen die blijvend willen afvallen. Veel mensen kiezen liever voor een dieet dan een leefstijl-verandering, met het jojo-effect als gevolg.
Een belangrijk punt voor een gezonder en slanker leven is gezond eten, puur uit de natuur. De meeste producten die in de supermarkt liggen is nep-voedsel. Deze producten zijn niet geoogst maar gemaakt in de fabriek. Deze zijn zo vaak bewerkt en door een machine gehaald dat de echte belangrijke voedingsstoffen er al lang uit zijn verdwenen.

Er zijn heel veel producten die gezond lijken maar het niet zijn

•0% Vet producten:deze producten zitten waarschijnlijk vol met suikers
•Light producten:mogen zo heten wanneer ze 30% minder suiker of 30% minder vet bevatten. Wanneer ze minder vet bevatten zitten deze producten waarschijnlijk vol met suikers.
•Wanneer deze producten minder suiker bevatten is het gezoet met Aspartaam of E 951

“Als je boodschappen gaat doen neem dan in gedachte je grootmoeder mee. Alles wat zij niet zou hebben gegeten laat je staan”.

TIPS:

1) Koop GEEN voedsel met ingrediënten die geen normaal mens in huis heeft.

2) Koop GEEN voedsel met ingrediënten die een onuitsprekelijke naam hebben. Dit duidt vaak op zwaar bewerkte voeding.

3) Koop GEEN voedingsmiddelen met allerlei vage gezondheidsclaims, de fabrikant moet de gezondheidsclaim kunnen onderbouwen. Tot nu toe is er eigenlijk nog geen instantie die echt wetenschappelijk heeft kunnen bewijzen dat claims terecht zijn.

4) Koop WEL voedsel dat je grootouders als voedsel herkend zouden hebben.

ETEN ALS DE OERMENS

Onze spijsvertering werkt nog op dezelfde manier als de spijsvertering van onze verre voorouders ‘De Oermens’. Zij aten (af en toe) wat vlees vlees, vis, gevogelte, eieren, vis en schaaldieren, groente, fruit, noten en zaden, wortels en knollen. Deze voedingsmiddelen zitten bomvol goede voedingsstoffen. Ze ‘vullen’ je lijf niet maar ‘voeden’ je lijf! Wanneer je ‘echte voeding’ eet zorgt het naast een gezonder en sterker lichaam die minder vatbaar is voor ziektes ook voor een verzadigd gevoel. Het ‘ik zit vol’ gevoel voorkomt snoepdrang en eetbuien, dit in tegenstelling tot bewerkt ‘supermarktvoedsel’ die het verzadigingsgevoel zelfs kan uitschakelen en je juist méér laat eten. Bepaalde E-nummers in voeding hebben deze werking. Maar hierover later meer.

Een volle maag wordt op 2 manieren geregistreerd:
1. Door de inhoud, het volume(de maagwand wordt uitgezet)
2. Door het aantal voedingsstoffen dat in je maag zit.(hoe meer voedingsstoffen hoe eerder je vol zit)

VERANDER VAN SMAAK

Misschien is het eten van puur natuurlijke producten even wennen voor je smaakpapillen. Die zijn immers ‘supermarkt-eten’ gewend die vol zitten met o.a. smaakversterkers en suikers. Begin je met gezonder echt eten dan zal na verloop van tijd je smaak veranderen. Je smaakpapillen zullen veranderen en je smaak zal dan puurder en echter worden. Mocht je net beginnen met puur en natuurlijk eten dan zou je bepaalde gerechten kunnen zoeten met stevia, kokosbloesemsuiker of ahornsiroop. Doe dit niet vaker dan 2 keer per week zodat je zoete smaak niet in stand wordt gehouden. Als je werkelijk je eetpatroon verandert en je steeds puurder en natuurlijker gaat eten dan zal de behoefte aan zoetigheid steeds meer afnemen.