DE EERSTE STAPPEN NAAR GOED LEREN ADEMEN

25-04-2017 20:27

ADEM

 

 

De adem is de belangrijkste schakel tussen je geest en je lokale zelf.

Geef je adem daarom de gelegenheid om vrij te stromen. Hier hoef je niets nieuws voor te doen. Je moet stoppen met iets ouds: je adem inhouden.

Onbewust houd je in reactie op stress je adem dagelijks vaker in dan je lief is als gevolg van een reflexmatige samentrekking van je middenrif. Als je het gevoel hebt dat stress in je leven je als een vloedgolf overspoelt, denk je dat je je sterker kunt maken door je adem in te houden.

De stress neemt hierdoor alleen maar toe, omdat het samentrekken van je borstspieren tot een blokkade van de bloed- en energiestromen leidt. De uitademing is hierdoor niet volledig, waardoor de longen niet de gelegenheid krijgen alle giftige stoffen uit te stoten. Dat zet op zijn beurt de nieren en de lever onder druk en dat leidt weer tot humeurigheid en zwaarmoedigheid.

Het is van belang dat je jezelf aanleert je adem niet meer in te houden.

 

Hoe doe je dat?

 

Hieronder staan twee oefeningen om bewustwording van je adem te stimuleren.

 

2 OEFENINGEN OM BEWUSTWORDING VAN JE ADEM TE STIMULEREN

 

  1. Leg regelmatig gedurende de dag je handpalm plat op je buik. Probeer dat ook wanneer je in gesprek bent met anderen, persoonlijk of aan de telefoon, of op momenten van spanning.

 

 

  1. Leer jezelf aan om langzamer te ademen. Het bewust verlagen van je ademtempo is een van de krachtigste zelfregulerende instrumenten die tot je beschikking staan. Het is de manier om je energiestroom te beheersen, je gedachten te kalmeren en je hartslag te vertragen als dat nodig is. De beste manier om je deze gewoonte eigen te maken is om je uitademing bewust te verlengen. Je telt je inademing. Stel je voor dat deze 5-7 tellen is. Dan adem je hetzelfde aantal tellen uit. Op een gegeven moment zal je de uitademing kunnen verlengen met 1 tot 3 tellen.

 

Door je ademtempo te verlagen, neem je innerlijk een rustig ritme aan waardoor je ontspannen kunt blijven te midden van supersnelle actie.

 

ADEMHALINGSOEFENING VISUALISATIE

  1. Stel je voor dat je een grote spons in je onderbuik zit die i.p.v. water lucht opzuigt.
  2. Inademend zuigt de spons in je buik alle lucht op.
  3. Uitademend ‘knijp’ je de spons uit door je buikspieren iets aan te spannen door ze bewust naar achteren richting je ruggengraat te trekken.
  4. Stel je nu voor hoe de spons zich vanzelf vult met lucht als je inademt.
  5. Uitademend ‘knijp je de spons’ weer uit.

 

Oefen regelmatig zodat het een gewoonte gaat worden. De oefeningen kan je gedurende de dag een aantal keer herhalen. De visualisatie zou je bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s avonds kunnen herhalen.

 

 

ONTSPANNING

Tijdens de ademhalingsoefeningen en ademvisualisatie is het van belang dat je je ontspant. Alleen als je ontspannen bent, kan je adem vrij stromen, vormen je gedachten een betekenisvolle stroom en circuleren je bloed en energie zonder belemmeringen. Ontspanning is een fysiek fenomeen; als je je spieren ontspant, ontspannen ook je hersenen en vice versa.

Maar als je je spieren ontspant en helemaal in elkaar zakt, heeft het weinig nut. Je lichaam wordt vooral ondersteund door je geraamte, dat rechtstreeks wordt gestuurd door je brein. Met je gedachten alleen kun je bewust je hele structuur laten krimpen of groeien.

Als je botten de posities hebben ingenomen die je vorm in staat stellen om zich maximaal te strekken, is het heel eenvoudig om het vlees te ontspannen, alleen maar door je voor te stellen dat het zachter wordt om je botten heen en naar de grond zakt in een beweging die haaks staat op de opwaartse trekkracht van je ruggengraat.

Zo spaar je enorme hoeveelheden energie uit die je normaal verspilt aan de spierspanning die je lichaam bij elkaar houdt rondom een slecht uitgelijnde skeletstructuur. Sterker nog, als je skelet zo is uitgelijnd at de spieren effectiever kunnen werken, kan de toegenomen energie (chi, ki of prana) in je systeem vrij stromen.

Dus vanaf nu af aan goed opletten hoe je ligt, zit, staat, loopt, rent, huppelt, hinkelt, springt, danst en in of uit de auto stapt. Controleer zoveel mogelijk of je skelet zich zo breed en lang mogelijk maakt en je spieren zacht zijn en naar beneden zakken. Misschien heb je er de behoefte aan om dit bewust liggend, zittend of staand te oefenen voordat je het op straat toepast.

 

 

Samenvattend:

Stop met het inhouden van je adem.

Vertraag je ademhaling en adem diep in zodat je adem onbelemmerd en langzaam vanuit je buik in en uit kan stromen.

Als deze manier van ademhalen een gewoonte wordt, is er nog maar weinig in een druk leven wat je evenwicht kan verstoren, helemaal als je dit combineert met een uitgelijnd skelet en ontspannen spieren.

 

 

 

 

Bron: barefootdoctor