DE VOORDELEN VAN NIET INSMEREN MET ZONNEBRANDCREME

20-06-2015 20:50

Wat licht voor je doet
Who is afraid of the sun?

Zonlicht is gezond! Het verlaagt de bloeddruk, brengt de bloedsuiker in balans, verbetert de weerstand, is goed tegen depressies en tegen psoriasis, het versterkt de botten en beschermt tegen kanker. Zonlicht reageert met cholesterol in de huid om het lichaam in staat te stellen om natuurlijke vitamine D te produceren. Vitamine D remt de groei en ontwikkeling van vele verschillende soorten kanker. Bij mensen is het risico op het krijgen van kanker, met name de drie meest voorkomende soorten borst-, prostaat-, en darmkanker, groter in gebieden met minder zon.
Wat meer over zonnestralen

De zon heeft een breed spectrum aan zonnestralen. Om te begrijpen wat de zon voor ons doet, moeten we weten wat er in zit.

We hebben allemaal gehoord van ultraviolet (=UV) licht UV-A en UV-B. Maar er is meer. De verschillende stralen hebben allemaal hun eigen golflengte en daarmee een ander effect op ons lichaam.

Naast het "gewone" zichtbare licht straalt de zon ook ultraviolette straling uit. Hoe korter de golflengte, hoe schadelijker voor de huid. UV-C is dus het schadelijkst, maar wordt volledig uit de dampkring gefilterd door de ozonlaag. UV-B is de straling die onze huid helpt om vitamine D uit cholesterol aan te maken. Het zorgt ook voor de diepere bruinkleuring, waarbij de huid wat verdikt. Dit is het bruin dat bescherming biedt tegen verdere verbranding. UV-A maakt geen vitamine D aan. Deze straling zorgt ook voor bruinkleuring maar deze is oppervlakkiger en sneller verdwenen. De huid verdikt niet. UV-A zorgt voor een snelle veroudering van de huid. UV-A is het hele jaar door in min of meer dezelfde mate aanwezig. UV-B 'zien' we alleen in de zomermaanden en dan vooral rond het middaguur.

Daarna krijg je de zichtbare stralen die je vooral ziet als er iets is, wat de stralen weerspiegelt zoals waterdruppels (een regenboog) of een kristal voor het raam. Groeiende planten hebben de kleuren in het blauwe spectrum nodig om voldoende bladweefsel te kunnen aanmaken, en bloeiende planten hebben licht in het rode spectrum nodig om voldoende bloemen te kunnen aanmaken. Dit principe wordt ook gebruikt in de land- en tuinbouw. Bij mensen bevordert het rode licht de aanmaak van collageen in het lichaam. Er zijn zonnebankfabrikanten die banken maken met rood licht. Door de aanmaak van collageen, verminderen rimpels. De ervaringen zijn wisselend en worden vooral bevorderd als je voor het zonnebad je huid insmeert met een crème die rijk is aan hyaluronzuur.

Infrarood is de straling die vooral voor de zonnewarmte zorgt. Infrarood wordt ook wel gebruikt in lampen. Het zorgt voor een verhoogde doorbloeding en helpt daarmee om afvalstoffen af te voeren en zuurstof en voedingsstoffen naar weefsels te brengen. Infrarood is er in verschillende golflengtes.
Licht en donker zorgen voor ritme

Hormonen hebben een ritme gedurende de dag, wat wordt aangestuurd doorhypothalamus. Het ritme van de hypothalamus zelf, wordt geregeld door het dag-nachtritme en de seizoenen. De hoeveelheid licht die je hypothalamus opvangt via het netvlies van de ogen is bepalend voor een gezond ritme. Dagelijks binnen zitten, kunstlicht en laat naar bed gaan of heel vroeg opstaan, verstoren dit ritme.
Licht structureert

Licht structureert de cellen. Licht heeft een ordenend effect op het water in de cellen van je lichaam. Dr. Pollack, professor biowetenschappen heeft met verschillende onderzoeken aangetoond dat infrarood licht (met een golflengte van 3 micrometer) watermoleculen structureert. Ons lichaam bestaat voor circa 60% uit water. Daarnaast zorgt infraroodwarmte in water ervoor dat grote klompen watermoleculen uiteenvallen in kleine klompjes van 5-6 watermoleculen aan elkaar. In deze kleinere omvang kunnen ze veel beter de cellen in het lichaam binnen komen. Ter vergelijking het meeste water uit de kraan bestaat uit waterklompjes van 20-30 moleculen. Nog steeds heel klein maar op het niveau van je cellen heel groot!
Vitamine D

Vorming van vitamine D uit cholesterol vindt in de huid plaats bij blootstelling aan ultraviolet (UV-B) licht met een golflengte tussen 290 en 315 nm (met de hoogste synthese tussen 295 en 297 nm). Met dit licht maakt je huid vitamine D aan. In precies die vorm die je nodig hebt en ook in precies de dosis die je nodig hebt (als je lang genoeg in de zon blijft). Je kunt geen overdosis krijgen, want je lichaam stopt met de aanmaak als er voldoende is. Wel verhoogt het je behoefte aan vitamine A en K. Deze vitamines vind je alleen in dierlijke producten. Gekleurde groente bevatten beta-caroteen, dat een voorloperstof is van vitamine A. Echter, veel mensen kunnen dit niet goed omzetten en moeten dus voldoende vis, lever en melkproducten eten. De zon heeft niet het hele jaar door voldoende kracht om de vitamine D-productie op gang te brengen. Bij zonkracht 3 wel. Op deze site van het RIVM kun je dagelijks zien hoe groot de zonnekracht is.
Zon en huidkanker

Zonnebaden wordt in verband gebracht met huidkanker. Hier spelen meer factoren een rol: met name het hoge gehalte aan transvetten in onze westerse voeding en het gebruik van zonnebrandcrèmes, die kankerverwekkende stoffen bevatten en de aanmaak van vitamine D blokkeren. Melanoom, de meest kwaadaardige vorm van huidkanker wordt geassocieerd met een vitamine D-tekort.

De huid bevat erg veel omega-6 vetzuren. In onze westerse voeding zitten veel omega-6 vetzuren maar deze zijn bewerkt. Hierdoor zijn het transvetten geworden en kunnen ze hun functie, zuurstoftransport, niet meer vervullen. Een gebrek aan zuurstof in de cellen wordt in verband gebracht met het ontstaan van kanker. Het chemische proces van hydrogeneren dat transvetten creëert, is in 1911 gepatenteerd en wordt nu nog gebruikt in onder andere de productie van margarines. In 1939 wist men reeds dat de transvetten die hierdoor ontstaan in verband werden gebracht met een verhoogde kans op huidkanker. Het American Journal of Cancer publiceerde toen een artikel met de conclusie dat: 'Huid die een tekort aan essentiële vetzuren heeft en transvetten bevat, verbrandt snel en heeft de neiging kanker te ontwikkelen.'

Door het eten van margarines en andere bewerkte oliën (deze worden ook gebruikt in allerlei kant en klaar producten als mayonaise, sla- en BBQ-sausjes) onthouden we onze huid een essentieel bestanddeel dat moet zorgen voor haar bescherming. Bovendien eten we deze vetten in plaats van gezonde dierlijke vetten die cholesterol bevatten.

In plaats van te waarschuwen tegen transvetten, worden we gewaarschuwd tegen zonnebaden. Terwijl we zonlicht juist heel hard nodig hebben. Een gezonde vetzuursamenstelling van de huid met voldoende cholesterol en omega-6 vetzuren beschermt tegen beschadiging door verbranding.
Hoe kun je optimaal profiteren van het zonlicht?

Zorg dat je voldoende niet-bewerkte, koudgeperste biologische omega-6 oliën consumeert. Dat kun je doen door een eetlepel van deze oliën over je groentes (op je bord) of door je salade te gebruiken of in een smoothie te verwerken. Druivenpit-, saffloer-, zonnebloem-, sesam-, pompoenpitolie zijn allemaal oliën met een hoog gehalte aan omega-6 vetzuren. Gebruik ze koud. Je kunt er ook zelf mayonaise mee maken en dit rijkelijk gebruiken. Combineer dit altijd met verzadigde vetten. Deze werken als antioxidant en beschermen de kwetsbare omega-6 vetzuren, zodat deze hun werk in je lichaam kunnen doen.

Daarnaast neemt de huid stoffen waar je het mee insmeert goed op. Dit principe wordt door de Ayurveda al duizenden jaren gebruikt. Massages met kruidenoliën zijn een belangrijk onderdeel van de behandeling. Probeer ook hier aan biologische koudgeperste oliën te komen. Arganolie is een bekende olie die in het oosten gebruikt wordt voor een mooie huid.

Eet voldoende cholesterol. Door de reactie met ultraviolet licht, wordt cholesterol omgevormd tot vitamine D. Bovendien beschermt cholesterol de werking van de kwetsbare omega-6 vetzuren, zodat ze niet vroegtijdig oxideren en hun rol in het zuurstoftransport kunnen blijven vervullen. Cholesterol vind je in dierlijke producten als vlees, volle zuivelproducten en eieren.

Gebruik geen zonnebrandcrème met chemische bestanddelen. Een aantal van deze chemische bestanddelen zijn kankerverwekkend. Zonnebrand blokkeert de produktie van vitamine D in je lichaam. De meeste merken bevatten giftige vrije radicalen die het risico op ziekte verhogen.
De zon in!

Stel jezelf geleidelijk aan bloot aan de zon. Bouw het op en laat je huid wennen. Begin met een paar minuten en verhoog je tijd in de zon elke dag met een paar minuten totdat je op 30 minuten zit, zonder verbranding. De beste bescherming tegen verbranden is een bruine kleur. Dat betekent dat je regelmatig buiten moet komen. Geen tijd, of net geen tijd als de zon er is? Bouw dan langzaam een bruine kleur op met UV-B lampen. Ook hiervoor geldt: wen je huid geleidelijk aan het licht. Gebruik geen zonnebrandmiddel en bedek je lichaam niet met kleding. Ga naar buiten als de UV-B stralen actief zijn. Moet je toch langere tijd naar buiten voordat je je beschermlaag hebt opgebouwd? Zorg dan voor een goede hoed en bescherm je huid met luchtige kleding.

Antioxidanten beschermen je huid en helpen haar gezond te kleuren. Met name de vetoplosbare antioxidanten zoals de carotenoïden als beta-caroteen, in gekleurde groenten, en astaxanthine in krill. Astaxanthine zit in vis en schaaldieren waaronder zalm, garnaal, kreeft en krab. Astaxanthine zorg hier voor de typische roze kleur.
Zonnebankje?

Bij een zonnebank worden de UV-B stralen er juist uit gefilterd. Zonder UV-B geen vitamine D. Zonnebanken bevatten voornamelijk UV-A licht. Ook het rode licht wordt weg gelaten. Er zijn wel zonnebanken die infrarood toepassen naast de UV-A lampen. Ook zijn aparte zonnebanken met rood licht. Dit stimuleert de collageenaanmaak. In de VS is er een zonnebank te krijgen die de goede elementen combineert: rood licht, infrarood en UV-B (naast UV-A). Dit is het Sunsplash systeem dat via Mercola.com verkrijgbaar is. Helaas geen shippings naar Nederland en in Nederland is dit systeem (nog) niet verkrijgbaar. In een gezondheidswinkel kun je wel een UV-B zonnebank kopen. Deze worden verkocht voor thuisbehandeling van eczeem, psoriasis en vitiligo. Maar werken dus prima om alvast een bruine teint te kweken zodat je ook direct van de zon kunt genieten als die zich laat zien.

 

 

REFERENTIES

Gedgaudas, N.T. (2011) Primal body, primal mind: Beyond the Paleo Diet for Total Health and a Longer Life. Rochester, Vermont: Healing Arts Press.
MacLaughlin J.A., et al. Spectral character of sunlight modulates photosynthesis of previtamin D3 and its photoisomers in human skin. (1982) Science 216:1001-1003.
Mercola, J. Verschillende artikelen op mercola.com in 2011 en 2012. Bijvoorbeeld 26-12-2012 The Canadian Cancer Society and Neutrogena: Partners.
Norman A.W., et al. Sunlight, season, skin pigmentation, vitamin D, and 25-hydroxyvitamin D: integral components of the vitamin D endocrine system. (1998) Am J Clin Nutr 67:1108-1110.
Peskin B.S. (2012) Het verzwegen verhaal over kanker. Nederland: Belfra Publishers.
Sayre, R.M., Dowdy J.C. Darkness at Noon: Sunscreens and Vitamin D3. Photochemistry and Photobiology (2007) 83 (2): 459.
Vitamin D council. Informatie over vitamine D. Verkegen van de website op 18-12-2012

Bron: healingfoods