GEWOON EVEN NIET ETEN

28-08-2016 22:35

 

Ons lichaam is in miljoenen jaren evolutie helemaal ingespeeld op onze natuurlijke omgeving. In de laatste 50 jaar hebben we meer veranderd in onze levensomstandigheden dan in al die jaren ervoor. We noemden het vooruitgang, de moderne tijd zou een verbetering zijn. In mijn jeugd werd in science fiction verhalen gesproken over het jaar 2000, als het jaar waarop ziekte niet meer zou bestaan. De techniek en de wetenschap zou alles oplossen.

 
Het tegendeel blijkt waar te zijn, we komen er nu langzaam achter dat we de evolutie niet naar onze hand kunnen zetten. We floreren niet op kunstmatige voeding, we hebben echt eten nodig wat bij ons past.

 

 

Bepalend voor het gedrag van de mens zijn de wetten van overleving. We zijn geprogrammeerd om te allen tijde te overleven. En daar zit nu net het probleem, we hebben veel vaker te maken gehad met schaarste dan met overvloed. Daarom zijn we geprogrammeerd om te pakken wat er te pakken valt, en hebben we een voorkeur voor zoet en vet voedsel. Zoet en vet zorgt voor vetopslag, en dat is handig als je elk moment weer schaarste kunt verwachten. Een eigen voorraadje aanleggen is evolutionair gezien een slimme oplossing. Je snapt waarschijnlijk wel dat we nu wel wat schaarste zouden kunnen gebruiken om de obesitasepidemie op te lossen.

 

Om ons lichaam een handje te helpen is het misschien handig om zo nu en dan een periode van schaarste in te bouwen. We noemen dat vasten. Er is net een leuke studie gepubliceerd* waaruit blijkt dat 3 dagen vasten het immuunsysteem reset. Er zijn overigens veel meer studies die positieve effecten van vasten laten zien.

 

Hoe doe je dat nu, vasten?


Er zijn diverse methoden.
Intermittend fasting is de officiële naam voor af en toe niet eten.
Als je 18 uur achter elkaar niet eet, en dan in zes uur twee maaltijden eet heb je daar al gezondheidsbevorderende effecten van. Door de uren van de nacht te gebruiken valt het allemaal wel mee, het lijkt moeilijker dan het is. Ikzelf sla tegen alle adviezen in het ontbijt over, en begin pas rond twaalf uur met eten. Mijn bloedsuiker blijft daar echt wel stabiel bij, dat is gewoon een kwestie van oefenen.
Voor mensen met diabetes is het vaak iets lastiger omdat zij volgens de geldende normen vaker moeten eten om hun glucosespiegel te reguleren. De ervaring leert dat wanneer diabeten eerst overstappen naar oervoeding en zich goed laten begeleiden door een deskundige, het voor hen uiteindelijk ook mogelijk is om te leren vasten.
Er zijn ook mensen die liever wel ontbijten, maar de avondmaaltijd overslaan. Ook dat is een optie. Je kunt het doen zoals het bij je past, mits je dan in de twee maaltijden wel volwaardig voedsel tot je neemt.

 

De 5:2 methode is ook een prima manier om gewicht te verliezen. Je eet twee dagen van de week maar 500 kcal. op een dag, en de andere dagen eet je normaal. De twee vastendagen mogen niet achtereenvolgend zijn. Het is vanzelfsprekend dat je die 500 kcal. niet besteedt aan moorkoppen. Alhoewel onderzoek heeft aangetoond dat je dan ook wel afvalt, maar niet op een manier waarbij je goed voor je lichaam zorgt.

 

Nu gaat het tenslotte niet alleen maar om gewichtsverlies, maar vooral om gezondheidswinst, dat moge duidelijk zijn.

 

De standaardvraag die mij altijd gesteld wordt bij dit onderwerp is: Maar je lichaam gaat toch in de spaarstand als je gaat vasten?


Dat klopt, je lichaam gaat normaal gesproken na drie dagen de kachel lager zetten om brandstof te sparen. De ideale vastenperiode om je immuunsysteem te boosten zou dan ook drie dagen moeten zijn, en niet langer. Ook al ben je niet te dik, en wil je niet verder afvallen, zelfs dan heeft je lichaam veel baat bij een ander eetritme. Zorg in zo’n geval dat je in de uren dat je wel eet meer calorieën eet dan mensen die willen afvallen. Ook jouw immuunsysteem knapt op van minder vaak eten.

 

Voel je je onzeker of vasten iets voor jou is, laat je dan begeleiden door een deskundige. Er zijn voldoende goed geschoolde mensen die je kunnen begeleiden.
Je vindt ze onder meer op deze website.
Wie weet ben jij ook in staat om de evolutionaire overlevingsstrategieën te gebruiken om weer gezond (en slank) te worden.

 

Yvonne van Stigt; Master in de klinische Psycho Neuro Immunologie

Bron: oergezond.nu