MAGNESIUM VOOR HART, ZENUWEN EN HERSENEN

28-08-2016 16:43

 

Handbalster Anja Andersen had last van hartritmestoornissen. Toen zij een magnesium begon te slikken, verdwenen haar hartritmestoornissen.

De eerste verschijnselen van magnesiumtekort zijn onder andere spierkramp, stijve en verharde spieren en gespannen zenuwen. Berucht zijn nachtelijke spierkrampen in de benen en een trillend ooglid. Een goed magnesiumgehalte in het lichaam is de basis voor een goede gezondheid. Veel mensen hebben onwetend een ernstig chronisch tekort met alle daaruit voortkomende gevolgen van depressie tot hartritmestoornissen, of;

  • nervositeit
  • (chronische) vermoeid
  • overspannenheid
  • uitputtingsverschijnselen
  • onrust
  • prikkelbaarheid
  • alertheid-, concentratie-, geheugen- en woordbenoemingsstoornissen
  • duizeligheid
  • hoofdpijn/migraine
  • slaapstoornissen
  • constipatie
  • overgevoeligheid voor lawaai en (fel) licht
  • restless legs
  • maagkrampen
  • oorsuizen

 

 

Magnesium is van vitaal belang voor meer dan 350 enzymatische processen het is dé voedingsstof voor hart, zenuwen en hersenen. Magnesium heeft ook een positief effect op de bloeddruk, een verhoogde bloedruk kan hiermee worden verlaagd. Magnesium is essentieel voor groei en ontwikkeling en het speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een goed functionerend immuunsysteem. Magnesium zorgt voor ontspanning van alle skeletspieren, ingewanden en de hersenen. Het zorgt voor ook een goede slaap.

Factoren als stress, medicijngebruik, luchtvervuiling en electrosmog zorgen voor een sterke daling van het magnesiumgehalte in het lichaam.

Ouderen hebben vaak een magnesium tekort. Naarmate je ouder wordt vermindert de maagfunctie. Ook maagzuurremmers verminderen de opname van magnesium.

Producten die rijk zijn aan magnesium zijn:

  • groente
  • fruit
  • peulvruchten
  • noten en zaden.
  • rijpe bananen
  • cacao

Magnesiumsupplement

Let op dat je de juiste magnesium slikt. Koop geen magnesiumoxide maar liever magnesiumcitraat of een andere verbinding met magnesium zoals, -orotaat en  -malaat vormen (er zijn er nog meer). Deze worden veel beter opgenomen en hebben allemaal hun eigen focus – de één werkt sterker op de hartgezondheid, de ander op de ontspanning enzovoorts. Maar de allerbeste manier om je magnesium voorraad aan te vullen is het op je huid  te smeren. Je huid kan namelijk heel goed magnesium opnemen. Magnesiumolie van Zechstein is van hele goede kwaliteit.