MAGNESIUM, WAT IS DAT?

30-11-2016 17:01

 

Magnesium is hét mineraal waar we in Nederland nagenoeg allemaal een tekort aan hebben. Je lichaam kan mineralen namelijk niet zelf aanmaken en is daardoor volledig afhankelijk van dat wat jij in je mond stopt. En wees je bewust: een mineralentekort verstoort alle chemische en emotionele processen in ons lichaam.

Magnesium is een heel belangrijk mineraal wat noodzakelijk is in al onze cellen, het wordt ingezet voor honderden enzymprocessen en is essentieel voor de energieproductie. Magnesium verbruiken we in grote getale. Zeker tegenwoordig met alle straling, stress en alle impulsen om ons heen.

Magnesium is een natuurlijke ontspanner. Het ontspant de spieren, zenuwen en bloedvaten en geeft energie. Bij stressklachten speelt magnesium een belangrijke rol. Hoe meer stress, hoe meer magnesium er door jouw lichaam opgebruikt wordt. Helaas kun je er geen voorraad van opbouwen waardoor dagelijkse aanvulling noodzakelijk is.

Magnesiumtekort kan ten grondslag liggen aan depressies en geassocieerde geestelijke gezondheidsproblemen.

 

De belangrijkste functies van magnesium in het lichaam:

  • het is betrokken bij honderden enzymatische processen;
  • het is betrokken bij de productie en het transport van energie;
  • het is noodzakelijk voor de eiwitsynthese;
  • het helpt bij het overbrengen van zenuwimpulsen (en heeft dus ook invloed op de hersenfunctie);
  • het ontspant spieren, hart en bloedvaten
  • het helpt bij de opbouw van botten en tanden.

 

In Nederland gaat men uit van een dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 300–350 mg magnesium per dag voor volwassenen. Het westerse dieet bevat slechts zo’n 200 mg per dag. Dit komt oa omdat mineralen niet of nog slechts in geringe mate aanwezig zijn in de bodem als gevolg van intensieve landbouw en kunstmatige bemesting. Ook eten we te veel geraffineerd voedsel. Het gebruik van frisdrank, medicijnen, suiker en chemicaliën in ons milieu zorgen voor een verhoogde magnesiumbehoefte en een versnelde uitscheiding van het mineraal.

 

Onderzoek wijst uit dat de inname van magnesium hier in het Westen te laag is. Volgens dit onderzoek is de incidentie van hartritmestoornissen en hartinfarcten bij mannen hierdoor toegenomen. Ook een groot Amerikaans onderzoek noemt het magnesiumniveau in de westerse voeding marginaal. Een ander onderzoek wijst uit dat door de lage inname van magnesium niet alleen het aantal hartinfarcten en gevallen van hoge bloeddruk toeneemt, maar dat het ook de oorzaak kan zijn van diabetes. Bij ouderen wordt het tekort aan magnesium in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer.

 

Stress is een magnesiumrover. Hoe meer je onder stress lijdt, des te meer magnesium je lichaam verbruikt. En hoe lager het magnesiumniveau in de cellen, des te gevoeliger je wordt voor stress. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel. En daarnaast: hoe meer adrenaline, des te groter het verlies van magnesium. Al gauw verkeert het lichaam in een staat van hypergevoeligheid en zo ontstaan niet alleen spiertrillingen en krampen, maar ook geïrriteerdheid, stemmingswisselingen, angst- en paniekaanvallen en depressie.

 

De symptomenlijst van magnesiumtekort is lang: spierkrampen en -trillingen, nervositeit, vermoeidheid, overspannenheid, uitputting, onrust, prikkelbaarheid, concentratie- en geheugenproblemen, doorbloedingsstoornissen, vaatkramp, hoge bloeddruk, bloedsuikerproblemen, duizeligheid, hoofdpijn, slaapstoornissen, overgevoeligheid voor lawaai en licht, oorsuizen, angsten en fobieën, depressiviteit, hartkloppingen en hartritmestoornissen, constipatie, spastische darm, hyperventilatie, allergie, hyper-reactiviteit, onhandelbaarheid bij kinderen, de hik, verhoogd cholesterol en staar.

De eerste tekenen van een magnesiumtekort zijn ooglidtrillingen, krampen en spasmen.

 

 

Nog even op een rijtje. Een tekort aan Magnesium veroorzaakt:

  • verstijfde, verharde en verkrampte spieren
  • gespannen zenuwen
  • snel en chronisch vermoeid
  • overspannenheid
  • uitputtingsverschijnselen
  • onrust, verwarring, futloosheid
  • prikkelbaarheid
  • kouwelijkheid ten gevolge van slechte doorbloeding
  • duizeligheid
  • slaapproblemen
  • IQ verlies

Maar ook

  • pijn in het algemeen
  • hoofdpijn (drukkend/bonzend)
  • migraine
  • menstruatieklachten
  • hooggevoelig voor lawaai en licht
  • depressies, angsten en fobieën
  • hartkloppingen en pijnuitstraling rond de hartstreek
  • diverse allergische reacties
  • parkinson
  • darmkrampen
  • hyperactiviteit

Hoe dit tekort aan te vullen?

Je kunt magnesium op je huid smeren in de vorm van magnesiumolie of aan je (voeten)badwater toedienen .Ik doe het allemaal en het helpt me enorm. Het grondt me, het ontspant me, het maakt me sterker en ik kan makkelijker met stress omgaan.

Magnesiumolie op je huid voor je gaat slapen en als het heel erg prikt dan betekent dat dat je een enorm tekort hebt. In de loop van de tijd zullen de prikkels minder worden. Je kunt het om die reden alleen op je voetzolen smeren.

Voeding die rijk is aan magnesium

Cacao, volkoren/meergranenbrood, tarwezemelen, noten (vooral pecan, amandelen en cashewnoten), pinda’s, bonen, granen, zonnebloempitten en sesamzaad, roggebrood, donkere bananen, risotto en zilvervliesrijst, spinazie, ananas, pompoenpitten, makreel, krab, heilbot, pruimen.

 

 

 

Judith van Beers