SLAAPPROBLEMEN DOOR EEN SCHOMMELENDE BLOEDSUIKERSPIEGEL

28-08-2016 23:10

Midden in de nacht wakker liggen en niet meer in slaap kunnen vallen. Dit heeft doorgaans te maken met je bloedsuikerspiegel en het hormoon insuline.

Houd je bloedsuikerspiegel stabiel

Voor een goede nachtrust is het erg belangrijk dat je hersenen ’s nachts voldoende bloedsuiker blijven krijgen. Je hersencellen hebben namelijk ook ’s nachts energie nodig. Daarnaast wordt in je hersenen het gelukshormoon serotonine aangemaakt, wat in het donker wordt omgezet in melatonine, je slaaphormoon. Dit proces werkt het beste als je bloedsuikerspiegel gedurende de nacht zo min mogelijk schommelingen heeft.

Schommelt je bloedsuiker hevig doordat je vlak voor het slapen gaan nog een flink stuk chocola of een restje macaroni hebt gegeten, waardoor je bloedsuikerspiegel eerst een piek en vervolgens een dal doormaakt, dan verstoort dit de aanmaak het slaaphormoon melatonine, dat wordt gemaakt door omzetting van serotonine. Dit is de eerste wakker-houder. Door de sterke daling wordt vervolgens een reservemechanisme om je bloedsuiker op peil te houden in stelling gebracht en dat is je stresshormoon cortisol. Dat is de tweede wakker-houder. Cortisol begint normaal gesproken vanaf 2 uur ’s nachts rustig te stijgen om je ergens tussen 6 en 8 uur wakker te “schoppen”. Als je bloedsuikerspiegel te snel daalt, wordt cortisol gebruikt om je bloedsuikerspiegel weer op peil te houden en daar word je wakker van.

Slaapproblemen? Eet een eitje!

De oplossing voor dit doorslaapprobleem is dus duidelijk hoop ik. Het liefst helemaal niets eten zo’n drie uur voor het slapen gaan en als je toch iets wilt, eet dan wat vetten of eiwitten zoals een handje ongebrande noten of een gekookt eitje.

Bron:energiekevrouwenacademie.nl