ZELF KIEMEN LEUK& GEZOND!

11-04-2015 21:27

 

1. Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken.
2. De kans op allergieën vermindert.
3. Kiemgroenten ondersteunen de spijsvertering en zorgen er tevens voor dat de juiste zuurgraad in het lichaam bereikt wordt of behouden blijft.
4. Daarnaast versterken ze ook het immuunsysteem waardoor de kans op bijvoorbeeld verkoudheid, griep en andere aandoeningen vermindert.

Kiemen zijn een voorbeeld van zeer levenskrachtige voeding. Wetenschappelijk onderzoek toont dat kiemen na 3-5 dagen een ‘piek’ aan vitaminen, mineralen, enzymen, sporenelementen en anti-oxidanten bevatten. We kunnen van deze rijke bron aan natuurlijke voedingsstoffen gebruikmaken door zaden zelf te kiemen. Koop in een natuurvoedings-winkel een zakje gemengde kiemen en doe de helft daarvan in een weckfles.

Zelf bonen en zaden kiemen

Het is eenvoudig om thuis zelf bonen en zaden te kiemen. Wat u hiervoor nodig heeft zijn: een grote (jam)pot, vers water, een stuk kaasdoek of katoen en onbehandelde zaden, pitten of bonen. Dan gaat u als volgt te werk:

Stap 1: spoel het zaad goed af. Doe het in de pot en bedek het met een paar centimeter afgekoeld gekookt water. Dek de pot af met kaasdoek of katoen, doe er elastiek om en laat de pot een nachtje op een warme, donkere plaats staan.
Stap 2: spoel het zaad ‘s ochtends af met koud water. Laat het goed uitlekken, want anders verrot het zaad. Zet het terug in het donker. Herhaal dit twee keer per dag tot het zaad gaat kiemen. Zet de pot nu in een hoek van 45 graden zodat de spruiten erin omhoog kunnen groeien.
Stap 3: zet de pot vervolgens enkele uren in de zon op de vensterbank. Eet de kiemen dan op of bewaar ze luchtdicht afgesloten in de koelkast. Kiemgroenten zijn in de koelkast 2-3 dagen houdbaar.
De kiemen zullen door de kou niet verder groeien en je kunt ze elke dag in het eten verwerken, bijvoorbeeld in salades of op brood.

Heb je wel eens stil gestaan bij wat er precies gebeurt bij het ontkiemen van zaden? In enkele dagen vult zich de hele weckfles. Het gewicht van de zaden verveelvoudigd zich in deze periode uit enkel licht, lucht en water. Waar komen alle gevormde eiwitten, vetten, koolhydraten en de overdaad aan vitaminen, mineralen, en enzymen die de kiemen bevatten vandaan? Het is een groot wonder en je kunt dat levende wonder eten. Kiemen kun je vergelijken met moedermelk, ze vormen een van de rijkste voedingsbronnen op aarde.

Wat zijn goede kiemgroenten?

Alle soorten zaden, granen of peulvruchten kunnen ontspruiten. Ontkiemde gierst, quinoa, diakonzaad en broccolizaad leveren de grootste gezondheidsvoordelen op. De gemakkelijkste soorten om zelf te ontkiemen zijn: adukibonen, alfalfa, fengriekzaad, groene erwten, rode erwten, klaverzaad, linzen, mungboontjes, quinoa, radijszaad en tarwekorrels. Ook broccolizaad, gierstkorrels, kikkererwten en zonnebloempitten zijn hiervoor geschikt.

Aanbeveling: Eet 1-3 handjes kiemen per dag.