PSOAS: SPIER VAN DE ZIEL

02-09-2017 13:46

 

Wat we vast zetten in ons hoofd komt vaak ook vast te zitten in ons lijf.
En andersom.
Als je bewegingsapparaat niet soepel beweegt of je zelfs pijn ervaart heeft dat zijn weerslag op je emoties.
Het is een continue uitwisseling tussen lichaam, emoties en je werkelijke zijn: je ziel.

Een belangrijke speler hierin is je psoas.

 

Mijn wat? Je psoas!

Het is eigenlijk een spiergroep van drie flinke spieren die je lendenwervels met je bovenbeenspieren verbindt. Hierdoor kun je je heupen buigen, je romp voorover buigen of je benen op trekken als je ligt.
Het is de grote motor achter lopen. Je trekt je been op met je psoas en laat ‘m vervolgens weer vallen.

De psoas is een soort van tegenwicht voor je buikspieren. Je hebt beide in getrainde toestand nodig om in balans te voelen. Zodat je een heelheid tussen buik en rug voelt.
Alleen je buikspieren trainen is dan ook niet genoeg. Hoe goed buikspieroefeningen ook zijn om je romp stevig te maken en je rug minder te belasten, het verzwakt je psoas spier. Oefeningen als sit-ups en push ups verkorten ‘m.
Maar ook bijvoorbeeld lange dagen zitten achter een bureau. Dit kan extra spanning opleveren in je onderrug en ingewanden.

Ja, want ook je ingewanden want de psoas ligt tegen de nieren en bijnieren aan. Die glijden als het ware over de spier als je deze beweegt. Je blaas en ingewanden liggen voor de psoas. Je kunt je voorstellen als de psoas strak gespannen is dat dit zijn effect heeft op die organen. Dat die minder ruimte hebben om te functioneren. Belangrijk is dus dat de psoas niet te kort wordt maar lengte heeft. Dus dat je naast het trainen van je buikspieren ook je psoas traint. Maar dan om te ontspannen en zich lang te maken.

Tot zover het fysieke verhaal.


Wist je dat de psoas ook een spier(groep) is waar we veel emoties vast leggen? 

We spannen de spieren vaak aan bij het gevoel als er ‘gevaar dreigt’. Of een situatie die ons triggert om hard voor weg te rennen of in de aanval te gaan. Stress, een negatieve feedback van een collega, een bijna botsing met een voetganger die voor je fiets springt.
We reageren: fight or flight.
Je buik trekt samen, klaar om de benen te nemen of schrap te zetten. En wie trek je daarbij aan? Juist, je psoas.
Vaak zien we bij een massage of intense strekking waarbij deze spieren worden aangeraakt emoties loskomen. Dat hou je allemaal daar vast, diep in je buik.
Ruimte creëren voor je psoas is essentieel om ook je emoties tot rust te brengen